Asiakaspalvelu on Leader-ryhmien ehdoton vahvuus

Posted 19.06.2018

Pohjois-Savon Leader-ryhmät ovat toteuttaneet asiakastyytyväisyyskyselyn tällä ohjelmakaudella tukipäätöksen saaneille hanke- ja yritystoimijoille. 75 % antoi Leader-ryhmien asiakaspalvelulle arvosanan kiitettävä ja 67 % arvioi, ettei hanke tai investointi olisi toteutunut ilman Leader-rahoitusta.

-Henkilökohtainen ja asiantunteva asiakaspalvelu on Leader-ryhmien ehdoton vahvuus. Monelle toimijalle Leader-tuki on yksi harvoista kanavista saada julkista rahoitusta. Tarvetta on varsinkin matalan kynnyksen rahoitukselle esimerkiksi harrastustoimintaan ja mikroyritysten pieniin investointeihin, kertoo Ylä-Savon Veturin toiminnanjohtaja Sari Hyttinen.

Leader-toiminnan koetaan lisänneen ihmisten omaa aktiivisuutta, yhteistyötä ja palvelutarjontaa.

-Rahoitus on vaikuttanut yritysten palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen. Myös ihmisten hyvinvoinnin koetaan lisääntyneen järjestöjen toteuttamien projektien kautta. Erityisesti lapset ja nuoret nähdään toiminnassa tärkeinä nyt ja tulevaisuudessa, Hyttinen jatkaa.

Tulevassa maakunnassa Leader-ryhmät voivat toimia verkottajana ja välittäjänä maakunnan, kuntien, järjestöjen, yritysten ja asukkaiden välillä.

-Me (Leader-ryhmät) olemme asiantuntevia paikallis- ja aluekehittäjiä. Meillä on laajat verkostot koko maakunnan alueella ja mahdollisuudet kehittää uutta toimintaa joustavasti esimerkiksi palvelukokeilujen kautta. Tällaisia kokeiluja ovat vaikkapa järjestötyön koordinointiin tai kylien lähipalvelujen kehittämiseen liittyvät pilotit, Hyttinen summaa.


Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yhteensä 140 hanke- ja yritystoimijaa kaikkien Leader-ryhmien alueella. Vastausprosentti oli 58. Kyselyn toteutti Ylä-Savon Veturi ry tammi-maaliskuussa 2018.