TIEDOTE: Pohjois-Savon Leader-ryhmät: Harvaan asuttu maaseutuhuomioitava maakuntauudistuksessa

Posted 05.06.2017

Pohjois-Savon Leader-ryhmät tapasivat kansanedustajia Leppävirralla

Pohjois-Savon Leader-ryhmät peräänkuuluttavat harvaan asutun maaseudun huomioimista maakuntauudistuksessa. Asukkaiden osallisuus ja palvelujen säilyminen nousivat erityisesti keskusteluissa esiin kansanedustajatapaamisessa.

-Maakuntauudistus on iso muutos, ja maakunnassamme on harvaan asuttua maaseutua paljon. Huolena on palvelujen saatavuus ja pienyrityskentän säilyminen monipuolisena jatkossakin. Leader-toiminnan vahvuutena ovat paikallistuntemus ja osallistaminen, ja haluamme olla mukana maaseudun kehittämisessä jatkossakin ja voihan siinä avautua uusiakin ovia, kertoo Jari Känninen Kalakukko ry:n tuore puheenjohtaja.

Leader-ryhmät ovat iloisia siitä, että maa- ja metsätalousministeriö lähtee valmistelemaan valtioneuvostolle esitystä parlamentaarisen työryhmän asettamisesta harvaan asuttujen alueiden mahdollisuuksien parantamiseksi.

-Tämä on erittäin hyvä asia ja askel oikeaan suuntaan, sanoo Jaana Paananen Kalakukko ry:n toiminnanjohtaja.

Lisäksi Leader-ryhmät ovat aktiivisesti lähteneet mukaan asukkaiden osallisuuden selvitystyöhön maakuntauudistuksen myötä.

-Suuri kysymys on, miten asukkaan ääni kuuluu maakunnassa kuntalain edellyttämällä tavalla. Haluamme olla mukana uudistuksen valmistelussa ja Mansikka ry:llä on menossa Maakunta näkyvissä -hanke, jossa kartoitetaan tilannetta ja mahdollisuuksia osallisuuteen. Olemme yhteistyössä Pohjois-Savon liiton kanssa järjestäneet keskustelutilaisuuksia, ja viimeinen pidetään Ylä-Savon Veturin johdolla 12.6. Iisalmessa. Liitto arvostaa osallistamista ja tilaisuuksia on suunnitteilla lisää maakuntauudistuksen edetessä, kertoo Känninen

Leader-ryhmät kokoontuivat 5.6. kansanedustajien kanssa Leppävirralla Paukarlahden kylässä ja tutustuivat Finn Angus Osuuskunnan antibiootittoman naudanlihan tuotantoon. Tilaisuuteen osallistuivat myös Pohjois-Savon ELY-keskuksen maaseutuyksikön päällikkö Juha Kaipiainen sekä MTK:n, Sydän-Savon maaseutupalveluiden ja Finn Angus Osuuskunnan edustajat.

Lisätiedot:

Jari Känninen